Påskeæg med kokosfyld

Jeg er mægtig glad for kokos, jo mere kokos, jo bedre - Kokosis, kokoschips, Bounty, Drømmekage, kokostoppe ... You name it ... Det smager så godt.
Sommerhalvårets svar på kanel.

I weekenden eksperimenterede jeg lidt i køkkenet med blandt andet kokos og chokolade. Disse små rustikke påskeæg med kokosfyld er altså umanerligt gode. Temmelig vanedannende faktisk!

De er ret enkle at lave. Det mest besværlige er at temperere chokoladen. Processen med at temperere er dog givet godt ud, synes jeg. Chokoladen bliver lige dét mere sprød og glat. Tørrer hurtigere og fedter ikke fingrene nær så meget, som når man bare smelter al chokoladen over vandbad og dypper direkte deri.

Kniber det med tålmodigheden, kan den hurtige fremgangsmåde selvfølgelig benyttes og æggene smides i køleskabet til størkning efter chokoladebadet. Men stadig - lidt af sprødheden vil gå tabt ...

Jeg har pyntet mine æg med lidt hvide chokolade stænk og lidt guldstøv

Opskrift på påskeæg med kokosfyld

14 påskeæg
  • 2 dl kokosmel
  • 2 dl flormelis
  • 100 g blødt smør
  • 200 g mørk chokolade
  • Evt. lidt hvid chokolade til pynt
Bland kokosmel og flormelis i en skål. Skær smørret i mindre stykker og ælt det sammen med melis og kokosmel, til en jævn masse. Form 14 æg, cirka på størrelse med valnødder og læg dem på en bakke eller stor tallerken på bagepapir. Sæt æggene i køleskabet mens chokoladen smeltes.

Hak al chokoladen ganske fint. Smelt langsomt og ved forholdsvis svag varme lidt over halvdelen af chokoladen over vandbad (chokoladen må ikke blive for varm) og kom den resterende del i en skål. Når chokoladen er flydende, hældes lidt af gangen i den kolde chokolade og der røres efter hver påfyldning, indtil det hele er smeltet. Gem lidt varm chokolade over vandbadet, så du har noget at spæde op med undervejs. Sæt kokosæggene på en gaffel og dyp dem, et af gangen i den flydende chokolade. Sæt dem tilbage på bagepapiret. 

Gentag evt processen med vandbadet med lidt hvid chokolade og pynt æggene. Æggene kan også pyntes med guldstøv, lidt hakkede nødder eller mandler, krymmel, kokosmel eller frysetørret hindbær.

Kommentarer

  1. Da jeg så foto på dette indlæg tænkte jeg "Det ser lækkert ud - og aaaaaaalt for besværligt". Jeg gav dog ikke op inden ingredienslisten. Dét tror jeg altså godt at selv jeg kan finde ud af! Tak for tip :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg bestemt du kan :)
      Gider du ikke besværet med temperering af chokoladen (som absolut er det mest bøvlede), så smelt det hele over vandbad, dyp æggene og smid dem i køleskabet. De skal nok størkne :D

      Slet
  2. Jeg er helt enig - aaaalt med kokos rister :D Yum

    - A

    SvarSlet
  3. Jeg har aldrig rigtig brydt mig om kokos indtil lige pludselig for et år siden eller to. Nu kan jeg ikke få nok og bruger kokosflinger, kokosfedt og kokosmælk jævnligt. Kokos i Boller med karry, kokos i mysli og på mit knækbrød. Så mon ikke disse lige skulle prøves - i kombi med mørk chokolade kan de ikke blive andet end et hit!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt som man ændrer smag nogen gange - kender det godt :) Og ja, kokosmælk i gryderetter, smoothies og andre retter er super genialt

      Slet

Send en kommentar

Dette kunne også interessere dig