3 x lækre retter uden kød

Opskrift: Grøntsags bowl Perfekt restemad

Jeg er ikke vegetar og har egentlig heller ingen ambition om at være det, men jeg har en ambition om 1-2 kødløse dage om ugen. Af flere årsager - dyrevelfærd, miljø, sundhed samt madbudgettet. Synes bare det kan være super svært at gennemføre i praksis!

Bloggen indeholder efterhånden et par opskrifter på kødløs aftensmad, men jeg er altid interesseret i flere. (Nogen anbefalinger?) Jeg sidder nemlig og roder med lidt ideer til den kommende uge. Indtil videre har jeg samlet disse 3 lækre kødløse retter - og så er den midterste endda lidt snyd, da den ellers rigtig lækre suppe, er toppet med chorizo. Det kan selvfølgelig bare udelades og så er suppen sådan set helt vegansk. Tror jeg vil implementeret et par stykker af disse retter i næste uges madplan. Let & lækker aftensmad til dage uden påske-planer. 


Kommentarer

  1. bowlen lyder som en variation over ting jeg kan finde på at spise.
    er også glad for vegetar mad, men er begrænset når bælgfrugterne er nogo, men derfor kan jeg jo godt nyde en god grøntsagssuppe eller lign nogle dage uden kød.
    nå men du efter spurgte opskrift... her en på min ynglings råkost (bedst om sommeren når der er friske små rødbeder)
    du skal bruge:
    Rødbeder (gerne de små friske de smager bedst)
    gulerødder
    rucolasalat (andet små grønt kan også bruges f.eks. babyspinat)
    marineret hvidløg (dem i olie, jeg foretrækker dem med chili)
    peanuts (eller andet salt knas, croutoner er ret lækkert, tænker selv jeg skal prøve med cashewnødder)

    1) skræl og riv gulerødder og rødbede, der skal være ca. 1/3 rødbede og 2/3 gulerødder
    2) bland med rucolasalat (skal fylde ca. 1/5 -1/4 af den færdige salat)
    3) lige før servering drysses lidt af hvidløgene over sammen med noget af olien (evt ekstra oliven olie... rødbederne kan godt lide lidt fedme) nogle af peanutsne dryses også over.

    serveres med ekstra hvidløg og peanuts.
    fint som ret i sig selv evt sammen med lidt brød, eller som tilbehør.
    hvis du venter med hvidløg og peanuts til du skal spise, er det en glimrende madpakke råkost.

    SvarSlet
  2. Kanon! Mange tak. Perfekt at du valgte at videregive en opskrift med rå rødbeder - en grøntsag jeg ikke altid ved, hvad jeg skal stille op med. Hos mig ender rødbeder som syltede eller bagte, desværre.
    Jeg skal helt sikkert afprøve din lækre salat. Tak fordi du delte

    SvarSlet
    Svar
    1. Var så lidt, den kan laves med vinter rødbeder, men de små runde har bedre smag (mindre jordet) de store er der færre der kan lide rå og de kræver mere olie (måske til med at være en mindre andel af rødbede-gulerod mixen)

      Slet
    2. Tror jeg venter til de små friske forårs rødbeder er i handlen så - heldigvis varer det ikke så længe. Kan godt nok lide vinterrødbeder, men jeg har kun brugt dem som bagte i ovnen sammen med andre rodfrugter og masser af hvidløg

      Slet
    3. God ide, vinter versionen er såmen fin, men kræver mere fedt og salt og virker bedre som tilbehør. .. men det så også godt.
      Kan godt fine på at lave den når jeg laver mad til Zorro... det grønt jeg hakket til hans foder kan jo være skrælderne.

      Slet
    4. Prøv forøvrigt dette med rødbede.
      Hak den i minihakker/foodprocessor... til riskorn størrelse evt lidt større.. eller riv som til råkost.
      gør det samme med 3 til 4 andre grøntsager.
      æble, gulerod, løg m.m. altsammen i små stykker eller skiver.
      svits dem så de kun lige bliver lune på panden, server med et godt brød, ris eller pasta... evt også noget kød til, men så det ikke vegetarisk mere.

      Slet
    5. Det lyder også virkelig lækkert. God måde at bruge grøntsagsrester på.
      Mange tak for god inspiration

      Slet
    6. Jeg synes falafel er lækre. Mine er godt nok kun vegtariske og ikke veganske, men man kan begge dele. Min er lavet med kikærter, æg, og revne kartofler, lidt havregryn og rasp, også massere af persille, spidskommen, hvidløg og korrinder evt. lidt chili. Steges sprøde i olie eller bages i ovnen. . Fyldes i pitabrød med agurk, spidskål, tomat, humus, eller pesto og chili. - MUMS. Et andet godt bud, er onepot pasta bare med tomat, sqhaush, basilikum og hvidløg. Eller Gratin med blomkål. Pizza med artiskokker, tomat og ost. Rødkarry suppe, med diverse grøntsager og kokosmælk og cahewnøder. Jeg er ret stor fan af vegetariske retter. Men går heller ikke af vejen for en stor bøf:-)

      Slet
    7. En god bøf er virkelig ikke af vejen ;) Ville bare så gerne implementere kødløse dage et par gange om ugen. Tusind tak for input - altid lækkert med ny inspiration :)

      Slet

Send en kommentar

Dette kunne også interessere dig