Såtid, forspiring og lidt om tomateksperimentet

Nu kunne jeg simpelthen ikke vente længere, det trækker i mig for at putte frø i jorden og følge med i de små planters spæde start ♡. Derfor er jeg så småt startet op med at forspire nogle af de frø, som er langsomme startere, eller de som har brug for at vokse lidt længere tid indendøre.

  • Persille, fordi den ofte bruger 4-6 uger på at spire. Hos mig bor den i en krukke. Ved at forspire indendørs forlænges den skønne persillesæson betragteligt
  • Ærteblomster (Lathyrus) også en langsom starter. Synes dog det hjælper, hvis man ligger frøene i blød et døgnstid inden såning
  • Tomatfrø fordi de er et eksperiment - Jeg er slet ikke sikker på de overhovedet vil spire, nu får vi se ... 
  • Kæmpe Verbena, kan nogen gange være lidt tricky - hvis det er for varmt, hvor de forspires går de helt i baglås ... så måske skal de flyttes til et køligere sted
Et billede af tomateksperimentet fra sidste sommer.

Jeg er jo glad for at eksperimentere, det er vist ingen hemmelighed. 
Kort fortalt gik eksperimentet ud på, at jeg skar skiver af en frisk tomat sidste forår, lagde skiverne i priklemuld indendøre og ventede. Tomaterne spirede over al forventning. I maj plantede jeg dem ud i baljer. Da jeg desværre ikke er den lykkelige ejer af et drivhus, står de opad en sydmur.

Planterne blev så fine. Store, kraftige og med mange, mange lækre søde frugter, derfor besluttede jeg at forsætte eksperimentet og tog frø af tomaterne i sensommeren. Lagde frøene på køkkenrulle og lod dem tørre. Det er de frø jeg har sået i dag. Super spændende om de vil spire!

Hvis eksperimentet lykkes, er mit håb, at jeg efterhånden får en plante, som er fuldstændig tilpasset livet, voksepladsen og klimaet i vores have ...

Lathyrus fra sidste år - dem vil jeg nødig undvære. Mindes bare at have læst et sted og nu kan jeg ikke finde det igen (!), at de ikke kan gro det samme sted 2 år i træk.

Nogen af jer som kan af- eller bekræfte påstanden?

Kommentarer

  1. Lathyrus skal have nyt jord, hvis de skal vokse samme sted. Jeg har faktisk i en del år, bare kastet et par håndfulde lathrys frø i jorden, hvis jeg har fået udblødt for mange til at jeg orkede at forspirer dem alle, og det har hvert år endt med at blive de fineste og kraftigste af mine Lathyrus. Men jeg ved ikke om jeg kan lade være med at forspire nogen alligevel. Det er så dejligt endelig at komme i gang.

    SvarSlet
  2. Takker mange gange for bekræftelsen. Jeg udskifter jorden så - for de skal altså vokse opad espalierne! Bum :)
    Men tror faktisk også jeg vil prøve at så direkte på stedet efter udblødning, hvis de alligevel ikke profiterer af forspiring. Men som du siger - det er så svært at lade være, når det nu kribler i fingrene efter at komme i gang :)

    SvarSlet
  3. Lyder dejligt med alt det du har sået. Sjovt, at du har prøvet det med tomaterne og at det lykkedes. Jeg så en YouTube video fra Spanien for et par dage siden med dette eksperiment og tænkte, at det ville jeg prøve med et par af de rigtig gode cherrytomater fra Brugsen. Nu får jeg da endnu mere lyst at kaste mig ud i projektet! Spændende at se, om også dine tørre frø giver samme gode resultat! Jeg har også købt en pose med Lathyrus, men troede, at det var for tidlig for dem at komme i jorden. Forspirer du også dem indendørs, eller smider du dem ud med det samme? Det bliver spændende at følge dine frøer :)

    SvarSlet
  4. Hi hi, nu skrev du samtidig med mig, og svarede på mit spørgsmål :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vores kommentarer krydsede da lige hinanden :)
      Jeg er også bare så spændt på mine tomatfrø, skal tage mig i nakken for ikke at kigge til dem hele tiden (der er nok ikke sket så meget siden i formiddags) :)
      Lyder spændende med dine cherrytomater, kan kun anbefale dig at prøve.

      Jeg overhørte engang en ældre dame fortælle, at hun altid såede Lathyrus ude i februar eller marts, fordi de har den hårde skal og er så længe om at spire. Jeg har aldrig haft mod til at prøve så tidligt og tænker også det måske var fordi hun ikke udblødte dem inden såning ...

      Jeg har altid sået mine indenfor og også i dag, men tænker jeg prøver at så nogle direkte i jorden udenfor, når det lige bliver lidt varmere. Det skal afprøves :)

      Slet
  5. Det er de udblødte jeg har sået ude nok omkring medio marts, jeg begynder først når der lige kommer en god dag med sol, man er vel luksus have menneske

    SvarSlet
    Svar
    1. Men alligevel allerede i marts?
      Og ja, det er nu altså sjovest når der bare er lidt temperatur og sol :)

      Slet

Send en kommentar

Dette kunne også interessere dig