Hjemmestrikkede karklude til glæde og gavn

Sidste vinter hoppede jeg med på de hjemmestrikkede karklude. Egentlig rystede det mig en del, at erfare, hvor meget microplast de helt almindelige lyserøde og lyseblå klude afgiver til miljøet og særligt havmiljøet. Noget måtte gøres.

Jeg er ikke nogen hurtig strikker, men stille og roligt blev de lyserøde og blå klude udskiftet med lækre hjemmestrikkede karklude i langtidsholdbar bomuld. Det lyder måske lidt skørt, men det er altså noget af det bedre jeg har gjort. Bomuldskludene er så lækre og smukke, suger perfekt og så er de strikket med tålmodighed og omhu i farver jeg kan lide. En lille bitte ting, men alligevel en kilde til daglig glæde. Jeg nyder at bruge mine bomuldsklude, de er smukke, holder afsindigt godt - vask efter vask. Samtidig bidrager de til følelsen af, at jeg på den måde er med til at gøre bare en lille bitte forskel til gavn for havmiljøet.

Nogen gange, kan man blive temmelig overrumplet og handlingslammet i forhold til de massive miljøbelastninger vi alle dagligt bliver mindet om i radio og TV, men her er endnu et lille hjørne, hvor man selv kan gøre en forskel - det tiltaler mig rigtig meget.

De sidste par aftener har jeg suppleret beholdningen med endnu et par fine klude i mit yndlingsmønster. Sidste vinter prøvede jeg mig frem med flere forskellige størrelser og mønstre og efter et års brug, er jeg endt med bedst at kunne lide 24 x 24 cm kludene, i enten enkelt eller dobbelt perlestrik. Gerne med en retstrikket kant på alle sider af kluden. For mig er det de mål og det mønster, der fungerer bedst - god størrelse at vride samt en tilpas fast strikning.

Opskrift på karklude i 100% bomuld 


Enkelt perlestrik med ret-strik kant


Jeg strikker ret løst, derfor strikker jeg mine klude på pind nr 2 1/2. Strikker man fast er pind nr 3 bedre til samme opskrift.

Jeg slår 57 masker op. Derefter strikker jeg 7 pinde retstrikning. De efterfølgende pinde strikker jeg med 4 masker ret, derefter en vrang, en ret, en vrang, en ret som forsættes indtil de sidste 4 masker på hver pind som strikkes ret. Dette mønster på perlestrik med en lille ret-kant, gentager jeg indtil kluden måler 24 cm i længden, hvorefter jeg strikker 7 pinde retstrikning og lukker af. Hæfter enderne og kluden er klar til en kogevask før brug. Inden vask er kluden lidt længere i længden end i bredden, men det udligner sig i vask, hvor bomulden krymper lidt.

Nogen lægger kludene i blød et døgn før vask for at øge sugeevnen, men en almindelig gang maskinvask fungerer fint for mig.

Kommentarer

Send en kommentar

Dette kunne også interessere dig