Akut kage trang

Hvad gør man i tilfælde af akut kage trang?

Efter en lidt hård og lang uge, var der dømt sofa hygge og TV-serier her hos os idag. Midt i alle serierne blev jeg overmandet af akut kage trang - men uden lyst til at bevæge mig udenfor. Heldigvis fandt jeg æg, smør, brombærmarmelade og andet brugbart i gemmerne i køkkenet. 

Den kage jeg fik bikset sammen er super enkel og rigtig nem at bage, men smager faktisk ganske udemærket. Eneste anke (!) - det ville have pyntet med en klat flødeskum, men det må blive næste gang jeg bager den, for fløde kunne ikke opdrives i køleskabet i dag. Og hvis man ikke gider hente det, må man undvære :)

Kage med brombær marmelade

2 æg
1 1/4 dl sukker
1 tsk vanillesukker
75 g smeltet smør
1 tsk bagepulver
2 1/2 dl hvedemel

2 dl brombærmarmelade (alle marmelader kan bruges)
Flormelis

Pisk æg, sukker og vanillesukker hvidt, skummende og luftigt. Bland mel og bagepulver sammen og vend det i dejen, skiftevis med smeltet smør. Vend forsigtigt rundt til dejen er ensartet. Hæld dejen i en lille smurt form (1 L) og bag kagen ca 20 minutter ved 200 grader varmluft. Stik i kagen med et bambusspyd eller lign. for at se om den er gennembagt. Den må ikke få for meget, for så bliver den tør.

Vend kagen ud af formen og lad den køle næsten af. Skær den igennem med en lang brødkniv og smør marmeladen på. Læg kagen sammen igen og drys med flormelis eller pynt den med glasur eller flydende chokolade.


Kommentarer

Dette kunne også interessere dig