Rødgrød

Dessert af sommerens bær

Rødgrød med fløde eller mælk er en god gammel klassiker, som altid smager skønt. Skal det være lidt ekstra lækkert, smager grøden virkelig godt med vanille flødeis til. Det gør altså et eller andet, den bliver lidt mere dessert-agtig. Min version er en anelse mørkere end sædvanligt, da jeg kom en del blåbær i, men man kan bruge præcis de bær man foretrækker. Jeg har heller ikke siet grøden, da jeg foretrækker den med hele bær. En oplagt dessert af sommerens mange dejlige bær.

Opskrift

4 portioner

750 g blandede bær. Eks. jordbær, hindbær, brombær, ribs, solbær, blåbær, stikkelsbær
1/2 stang vanille
2 1/2 dl sukker
2 dl vand
4 kugler vanilleis
Myntekviste

2-3 spsk kartoffelmel
Lidt vand til udrøring af kartoffelmel

Kom bærrene i en gryde sammen med sukker og vandet. Flæk vanillestangen og kom også den i gryden. Bring det hele i kog og lad det koge 15-20 min. Rør Kartoffelmelet ud i lidt vand, tag gryden af varmen og jævn grøden. Smag til om grøden mangler mere sukker. Alt efter hvilke bær og blandingsforhold på dem, kan den godt have brug for mere sukker.

Kommentarer

Dette kunne også interessere dig