Franskbrød med kerner og tørrede tranebær

Jeg er så heldig at have fri hver fredag og når vejret, som idag, ikke rigtig er til udendørs aktiviteter, har jeg i stedet afprøvet en franskbrødsopskrift, som jeg har gået og puslet med i tankerne et stykke tid. Jeg er ikke rigtig til stenalderbrød, men jeg kan godt lide kerneblandingen, med både solsikke- og græskarkerner, tranebær, mandler, hør- og sesamfrø.
Så i stedet har jeg bagt et brød med stenalderblandingen, dog også tilsat almindelig hvedemel. 
Som ekstra supplement og velsmag, har jeg tilsat flere tørrede tranebær.
Resultatet er blevet ret godt og mere i min smag end brød bagt udelukkende på kerner.


Dejen er klar til første hævning



Dejen er formet til et brød og klar til anden hævning



Lige kommet ud af ovnen



Klar til prøvesmagning :)


Opskrift
1 franskbrød

25 g gær
2 dl kærnemælk
1 dl lunken vand
2 tsk sukker
2 tsk groft salt
1 dl tørrede tranebær
2 dl stenalderbrøds blanding
300 - 350 g hvedemel

Skold tranebær i et dørslag med kogende vand og lad dem dryppe af.
Bland vand og kærnemælk i en skål, rør gæren ud her i. 
Rør salt og sukker samt tranebær i blandingen. 
Tilsæt stenalderblandingen og rør.
Tilsidst røres og æltes dejen jævn med hvedemel.
Dejen må gerne være let klistret.

Hæver tildækket mindst en time.

Slå dejen ned og ælt den igennem, smør en lille franskbrødsform og læg dejen i.
Efterhæver mindst en halv time, pensles med mælk, æg eller vand, ridses med en skarp kniv og drysses med lidt stenalder blanding. Bages ved 175 grader varmluft ca 35 min.


Kommentarer

Dette kunne også interessere dig