Bedstefars skæg

Jeg kom i tanke om en ret overset kage, ihvertfald her hos mig. Tror kun jeg har bagt den en enkelt gang før, nemlig Bedstefars skæg. Heldigvis havde vi ingredienser i huset, så kagen blev bagt i går aftes og den smagte ligeså godt som jeg huskede.

Opskrift

125 g blødt smør
125 g sukker
1 tsk vanillesukker
4 æggeblommer
2 tsk bagepulver
300 g hvedemel
1,5 dl mælk

ca 1,5 dl syltetøj (jeg brugte hindbær)

4 æggehvider
200 - 250 g sukker

Sukker, vanille og smør røres blødt og luftigt. Tilsæt æggeblommer en ad gangen under omrøring. Rør mælk i og derefter hvedemel og bagepulver.

Jeg kom dejen i en springform, men en lille bradepande vil også være fin, derefter bages den i ca 15 min ved 175 grader varmluft.

Pisk æggehvider halvvejs stive og tilsæt sukkeret under piskning lidt ad gangen.

Kagen tages ud af ovnen og syltetøjet smøres på og derefter æggehviderne. Kagen bages yderligere 15 min.


Kommentarer

Dette kunne også interessere dig